Dagbog Inari 2016

Den berigede dagbog fra min tur på den store sø Inari i det nordlige Finland. Fra starten i Ivalo til afslutningen i Munkefjorden. En stor sø og en skøn flod. OG en cykeltur.

Turen er en rundtur med MTB og trailer på landevejene fra Kirkenes i Norge til Ivalo i Finland. Derfra med kano over søen Inari og floden Uutanjoki tilbage til Munkefjorden og Kirkenes.

Køretur fra Hillerød til Ivalo

Jeg havde både en punktering i det sydlige sverige og en knækket aksel i servomotoren i nærheden af Skellefteå. Her måtte jeg overnatte på campingplads mens bilen blev repareret, heldigvis kun én nat.

Det blev osse til en overnatning lidt nord for Rovianemi. Jeg fandt naturstyrelsens arboret hvor der var en træ-lavvu til fri afbenyttelse. Her så jeg desuden mit allerførste nordlys og fik gode råd af en lokal ‘aurora hunter’ Johka.

Fredag 2.9.16

Ankommer hos Sari og Marja i Ivalo (Koppelo, www.marjapessi.net) for at hvile ud efter køretur. Har booket deres Airbnb lejlighed et par dage.

Jeg bruger tiden til at studere kort, tjekke vejrudsigt og gåture omkring stedet. Jeg tager kikkert med og spejder ud over søen.

Her er mange svampe og fin natur. Dagen byder på solstrejf og skyer.

Jeg skal samle MTB, trailer og sætte klik-pedaler på.

Lørdag 3.9.16

Rolig dag med småture og indkøb. Sari og Marja inviterede mig til at prøve den ægte finske sauna og søbad som ligger nedenfor huset.

Aftensmad med de to værtinder, mor og datter. Fine samtaler om deres hunde, rejser og alt mellem himmel og jord.

Søndag 4.9.16

Tidligt afsted mode Kirkenes! Bilen pakket med cykel, trailer, grej og mad til 5-6 dage. Ruten går via Ivalo, Inari og Neiden. Havde glemt de forskellige tidszoner heroppe i grænselandet og fik sms’et forkert ankomst til Helene i Kirkenes, men det gik fint alligevel.

Efter at have hilst på hende fik jeg samlet MTB og trailer, pakket og fyldt vand på. Bilen har fået lov at holde hos hende i den måned jeg er på vej. Startede med at fylde ordentlig luft i dækkene på den lokale tankstation. Mange stigninger og nedkørsel på vejen fra Kirkenes til grænsen.

47km tilbagelagt den første dag på MTB. En fin dag med solskin og mange indtryk.

Baghjulet er en lille smule ekset efter tung last. Det retter jeg i morgen tidlig.

Aftensmad på Neiden Fjellstue: Lappebiff og en stor øl.

Mandag 5.9.16

Baghjul rettet – det multitool jeg har med til cyklen er noget møg! Rigtig dårlig kvalitet.

Tidligt afsted – efter 5 km kom jeg til grænsen. Flotte tundra landskaber og gode veje. Lidt mildere stigninger og nedkørsler end i går.

78km tilbagelagt i dag.

Fandt en fin lille lejr ved Sevettijävre.

Var desuden forbi Skolte-samernes egnsmuseum. Meget flot håndværk, men osse triste historier. I forbindelse med de forskellige traktater mellem europas stormagter op gennem 1900-tallet er grænsen flyttet længere vestpå mellem Rusland og Finland. De samere der boede i de nu russiske områder blev tvangsflyttet til områder omkring Inari.

Piv kold aften – måtte krybe i soveposen for at holde varmen.

Tirsdag 6.9.16

Havregrød og så afsted…har dælme glemt nescafe’en!

Fine veje, gode ben og godt vejr.

Stopper ved en lappe-shop: Kahvi & Lätti (kaffe med mælk). Det søde ældre ægtepar tankede mig op med vand.

Besøgte Samernes nationalmuseum Siida i Inari. Små indkøb og hæve penge.

Fandt en fin plads udenfor Inari ved en skov ned til en grusgrav.

85 km tilbagelagt i dag.

Onsdag 7.9.16

Tidligt op til regnvejr, sprang morgenmaden over da der dukkede opholdsvejr op. Cyklede i et stræk til Ivalo ca 20km.

Kahvi & Munki i souvenir/Kirrpis shop (donut og kaffe i genbrugsbutik).

Cykler videre tilbage til Sari og Marja.

Marja overtaler mig til at hvile en nat inden jeg tager videre i kanoen. Jeg lejer deres anneks for en meget billig penge. Gør kanoen klar – det er jo noget af et samlesæt sådan en Ally-kano. Pakkede osse de to North Face duffelbags jeg skal have med.

Marja lavede kartoffelmos og rensdyrkød, med lingon (tyttebær). Og pandekager til dessert!

Torsdag 8.9.16

Tidligt op og afsted. Blæst og bølger som forventet, men stadig hårdt. Og hårdt for de brugte cykel ben at skulle sidde på hug i den særlige Trapper-stilling jeg bruger i kanoen. Måtte tage lidt smertestillende for hoften.

20 km blev det til.

Nåede frem til den hyggelige Kaikunuora Autiotupa (vildmarkshytte). Brændeovn, kartoffelmos med løg, gulerod og svampe. Og ristede mini chorizo. 🙂

Fredag 9.9.16

I dag er startet med overvejelser om det videre rutevalg. Jeg har undersøgt 2 ruter på forhånd: Lars Monsen, den norske eventyrer, som tog nordpå via Surnujärvi og så østover. Og så et ungt par der kalder sig “Panneband” som tog ruten via bl.a. Kyneljärvi, Vuontisjärvi og Uutanjoki (https://turhistorie.blogspot.com/2012/08/enare-munkelva.html).

Jeg tror mest på den sidste.

Sent af sted i dagog lidt øm i kroppen. God padling men stadig ondt i hoften – det tager noget af fornøjelsen. Beslutter at det er ok med smertestillende den første tid på turen. Skal arrangere bedre siddestilling, højere så benene aflastes.

Solskin, bader og soler. Fin lejrplads, laver bål og nyder en stjerneklar aften.

ca. 20 km tilbagelagt i dag.

Pasta med mini chorizo, peberfrugt, svampe og ketchup.

Lørdag 10.9.16

Vågner til tæt tåge og beslutter ikke at tage afsted før den er lettet.

Bruger tiden på bedre siddeplads. Ud af reservespant saver jeg 2 tværstivere, så siddetønden hæves. Desuden fordeles min vægt nu til kanoens skelet og ikke PVC-dugen. Benene aflastes betydeligt.

Havregrød med blåbær og kaffe til morgen.

Hvornår mon tågen letter?

Kl. 13 letter tågen endelig. Afsted!

Ser en del rener på land, dejligt landskab. Der er en lille buskplante der dufter dejligt. Ved ikke hvad den hedder.

Stadig ondt i hoften – jeg vender siddetønden på højkant – det hjalp!

Padler til omkring kl 20, lidt for sent. Aftensmad i mørke. Tilbagelagt ca. 19 km i dag.

Teltplads tæt på bredden, det er idyllisk, men bølgeskvulp larmer. Lytter til podcast selvom det koster batteri. Det er ikke muligt at finde FM radio som ikke er på finsk! Men finder klassisk musik og tango – det er jo Finland!

Desværre viste det sig at 4 ud af de 5 poser tørret kød som jeg selv havde lavet var mugne! Øv! Men kaloriemæssigt tror jeg ikke det er fatalt – så må jeg jo bare fange flere fisk!

Søndag 11.9.16

Masser af blåbær til morgenmaden – mums.

Den ny siddestilling fungerer fint. Vablerne på højre hånd generer noget, men jeg bruger en neopren handske som aflastning.

Dagens mål er Pisteri Autiotupa – 14 km. Afgang ved 10-tiden og ankommer ca. 15. Rigtig mange pauser undervejs. Svag vind og små bølger fra syd-vest gør at et par farvande må krydses lidt skævt. Det går fint men langsomt.

Det undrer mig at Monsen og Panneband-parret har været 1 hel måned undervejs her? 4 dage er gået og sø-delen af turen virker som om den snart er overstået?

Desværre ingen mobildækning her, så jeg prøver at sende besked hjem i morgen.

Har brugt tiden på at lægge rute og tælle dage. Jeg tror jeg har god tid. HVis jeg fortsætter som nu og regner med lidt færre km pr dag (f.eks. 15km) og tager højde for bæring, så vil jeg være ved Vuontisjärvet om 1 uge, dvs. søndag den 18.9. Plus 2 dage ned ad Munkelven – så er der en buffer på 10 dage til Kirkenes. Vi må se.

I morgen skal der rigges til så jeg kan dørge-fiske.

Mandag 12.9.16

Vågner til tæt tåge og 10ms fra nord, dvs. modvind. Så blev det en hviledag.

Sovet dårligt, men dejlig musik på den klassiske om natten. Gik op på bakken bag hytten, det kostede et par våde sandaler men fik sendt sms hjem. Havregrød med mælk, nødder og tørret frugt. Stærk kaffe med mælk (tørmælk altså).

Den stærke kaffe virker! Men opdagede for sent at den lille enlige rulle toiletpapir nogen havde efterladt var blevet brugt op?! Her er så kommet en lille fiskerbåd med far, mor og søn…så jeg skyndte mig til skovs med bukserne halvt oppe…haha. Fandt heldigvis hurtigt et sted med dejlig fugtig spagnum mos. Det vokser i store puder og er som regel lidt fugtigt, blødt og svampet. Og det indeholder desinficerende stoffer, så det er perfekt til naturskideren!

Talte lidt med far skipper. De kommer fra Ivalo og er nødt til at sejle retur i dag. De har stadig net ude som skal tømmes i dag for ellers bliver fisken dårlig. Det er mest ‘whitefish’ (Siika på finsk). Jeg tror det er Helt på dansk. Kan osse være den nordmændene kalder Røye. Nu er de sejlet – jeg ønskede ham god tur tilbage og mange fisk.

Klokken ca. 12 letter tågen helt, men vinden er stadig i gang og jeg kan se hvide skumsprøjt på bølgerne udenfor vigen her.

Fisker lidt med spinner men intet napper.

Frokost består af 4 skiver knækbrød, 1 dåse makrel (den sidste, så er der kun torskerogn tilbage). Der er osse peanutbutter og syltetøj. Og små skiver af tørret rensdyrkød som jeg købte i Ivalo.

Autiotupa (vildmarkshytten) består af to rum. En lille forstue, som ikke er isoleret, med bænk, støvleknægt og knagerække. Desuden en kasse til miljøaffald (flasker, batterier mv).

Hovedrummet er med køjesenge og ekstra sengebunde der kan lægges imellem nederste køjer, så hele sengeafdelingen kan benyttes som én platform. Der er bord og bænke i kraftigt tømmer. En Jøtul brændeovn med en slags varmeveksler holder hytten varm. Her i Pisteri er der desuden åbent ildsted.

Der er et smalt køkkenbord med et sæt gasblus (tanken er udenfor). Der er en lille smule gryder og pande. En spand til rent vand og en til snavset. Køkkentingene ligner noget folk har efterladt gennem årene.

Tæt på hytten er brændeskur med huggeblok og økse. Lidt længere væk er muldtoilettet.

I Pisteri er desuden opført et par nyere hytter med moderne pejs med glaslåge og bænke i en fornem rundkreds. Der er her et badehus med borde og bænke og samme slags køkkenafdeling ved en anløbsbro. Moderne sager, men slet ikke samme hyggelige fornemmelse som den gamle hytte hvor tømmerstokkene er lagt og tilpasset i hånden med økse på den gamle måde.

Så har jeg fastgjort en stangholder så jeg kan dørge fiske. Lidt gaffatape, et par strips og en pind – vupti.

Aftensmad med røde linser, det sidste kød, løg og peberfrugt.

Min dejlige røde kop flækkede! Den gode gamle rösti kop er ej mere – æret være dens minde. Nu drikker jeg kaffe ud af bøtten som linserne var i…

Tirsdag 13.9.16

Så kom jeg til Kyyneljärvi. En lang paddeltur – 6 x 1 time plus lining op ad en lille fos. GPS’ens triptæller siger 20km.

Startede kl. 8 fra Pisteriniemi. Hård blæst fra nordlig retning og gamle dønninger fra i går gjorde et par kryds svære. Var lidt nervøs for at blæse ud af kurs, men det gik fint.

Den lille fos her klarede jeg med line og padling. Det tog længere tid at få tørdragten på end at komme op ad fossen.

Vegetar aftensmad, gad ikke torskerogn. I morgen er det enten bacon eller friskfanget fisk.

Dejligt lejrbål og fin stjerneaften. I soveposen ved midnatstid, ingen nordlys. Men så ved 2-3 tiden var jeg oppe og tisse og der var de!

Onsdag 14.9.16

Vågnede 0730 med solen skinnende ned på teltet. Venstre skulder lidt øm. Skal holde min ‘paddlers box’ lidt bedre tror jeg! Men det var nu osse en lang dag i går.

I dag er det fiske dag. Fik startet i går, men i dag skal der fisk på menuen. Eller bacon.

Kan være jeg når til Soulisjärvi i dag.

Pludselig kommer en mand roende forbi i en lille jolle fyldt med grej og pakning. Vi vinkede og jeg spekulerede på om han tog fossen i jollen?

Fandt ådsel af rensdyr ved en plads – hurtigt videre!

Det blev bacon til aften. En stalling bed på men slap med skrækken da den var lige under målet. Bacon med rårørte lingon (tyttebær) og kartoffelmos med tørret chili og hvidløg. Og så kaffe.

Jeg er på en lille plads i Soulisjärvi ved indløbet til Kirijärvi. Har badet i en lille hestoskoformet vig på pynten her. Teltet ligger mellem små birketræer der lyser med efterårsfarver.

I morgen skal jeg enten den ‘lige’ vej mod Tuulijärvi eller op gennem Kivijärvi til Sollomusjärvi, hvor der er en vildmarkshytte. Vi får se…

Torsdag 15.9.16

Kraftigt regnvejr i nat. Teltet holdt al regn ude, men myggene søgte til gengæld flyverskjul under teltdugen. Her til morgen er søen spejlblank og alt er roligt. Halvdelen af september er gået…!

Det blæser 10-11ms fra nord. Vælger ruten op mod Sollomusjärvi via Kivijärvi. To overbæringer og stærke vindstød. Slår lejr efter at have ventet nogle timer på mere stille vind. Dagens distance 3 km.

Der er så stille her at det jeg tror er musik med basrytmer i det fjerne, er mit eget hjerteslag.

Fredag 16.9.16

Øm skulder (venstre) forstyrrer nattesøvn lidt. Stille morgen og afsted 10.30.

Jeg går altid en runde inden afgang for at sige tak til lejren, dyrene og planterne. Og for at tjekke om jeg har tabt eller glemt noget.

I dag 6 overbæringer og et “gennemslæb”. Efterhånden sidder rutinerne der. Glemte på et tidspunkt en paddel til sidste tur med kanoen. Så fik jeg den idé at binde padlen fast som bæreåg – virker perfekt. Ally-kanoen har nemlig ikke bæreåg fra fødslen.

Kom frem til vildmarkshytten Sollomusjärvi i fin sol og lidt drivende skyer. Fik pakket og og tog et sø dyp. Uha koldt, men dejligt.

Bacon og mos med løg og svamp. Næste gang vil jeg prøve at stege de opblødte svampe sammen med bacon’en…

Hyggelig hytte, bjælker og brændeovn, køjesenge osv.

Laver optælling af resterende mad.

Lørdag 17.9.16

To overbæringer i dag. En lille overbæring ved et vandfald og et stort fjeldpas. Fjeldpasset er ca. 1 km langt og jeg skal gå det 5 gange: 3 gange med læs og 2 gange tilbage efter næste læs.

Fjeldpasset er et fantastisk landskab med små og store fyrretræer, blåbærris, tyttebær, klippeblokke, små fjeldsøer og rener. Jeg mødte en flok rener på toppen af passet, mens jeg gik med kanoen over skuldrene. Hannen tydeligt i brunst og flokken er ikke særlig sky. Vi kiggede længe på hinanden! På tilbagevejen mødte jeg en enlig ren som osse bare kiggede på mig.

Kold blæst i aften, fuldmåne. Jeg fandt et tabt kompas!

Søndag 18.9.16

Kold morgen, alt arbejde med handsker på. Dejlig havregrød med blåbær fra bakken ved lejren.

Mens jeg er ved at pakke lejren ned kommer en mand i en rød packraft padlende tværs over søen, vi vinker med kasketterne…

Mange fosser i dag. Line, slæbe, bære, padle. Våde sokker, bukser og underhejs. Niveau falder ca. 20m over en strækning på ca. 1,2km. Fedt! Hårdt!

Fin lejr på morænebakke, lejrbål, tørre tøj og lave mad. Ser en smule svagt nordlys.

Mandag 19.9.16

Langsom morgen igen. Ekstra gaffatape på kølen og afsted ved 11-tiden.

Straks efter afgang skal der lines og bæres. Men hvilket fantastisk magisk landkab!

Dagen går med at line kanoen gennem fosserne. Ved 16-tiden har kroppen fået nok. Undervejs tabte jeg linen – uha! Heldigvis drev kanoen i land i den næste bugt på floden.

Jeg slår lejr på en knoldet ø midt i floden, med fosser på begge sider. Kravler op på den højeste knold og får forbindelse på mobilen så jeg kan sende besked hjem. Bål, mad, tørre tøj, hyggelig aften.

Tirsdag 20.9.16

Langsom morgen igen, blåbær til havregrøden, kaffe og igen lidt mere gaffatape på kølen. Tager de tunge læderstøvler på i dag. Ømme fødder efter en dag med neoprenstøvler i mellem flodens stenblokke.

Igen en dag hvor der skal padles, lines og bæres uden om.

Jeg kan mærke at det er hovedet der bliver først træt i dag. Orker ikke at finde den bedste rute gennem fosserne, bærer bare uden om.

Stopper ved fin lejr på morænebakke. Laver bål og bygger tørrestativ.

Finder tyttebær og laver rårørte. Bacon i tern, kartoffelmos med peberfrugt og hvidløg. Kaffe og chokolade.

Ravnene kalder på hinanden i tågen. Den lille Kuukkeli (Lavskrige) triller og snakker.

Onsdag 21.9.16

Mindst én ren udenfor teltet i morges. Der var en masse gnaskelyde og øffen. De var væk da jeg kom ud.

Holder hvile- og fiskedag her. Jeg lapper kanoen, sætter ny line på fiskehjulet og samler bær. Spiser blåbærsuppe med knækbrødskrymmel, drikker kaffe og går ture med kameraet – og sover dejlig middagslur.

Til aften stegte kantareller og løg, bacon og kartoffelmos.

Torsdag 22.9.16

Dag 14, af sted med fornyede kræfter! Den første fos er et vandfald og jeg bærer omkring. Den næste er en ‘måske’ line. Jeg overvinder mig selv og liner den. Det går kæmpegodt.

Her kommer osse den første lille fos som jeg padler – helt ok.

Ellers lange stille stræk på Uutanjoki, med meget lidt vand under kølen. Jeg må ofte ud og vade.

Holder frokostpause ved Vuontisjärvi. Spor på sandstranden efter ren.

Herefter igen lavt vand og små fosser. Jeg padler en fos som faktisk får sat lidt fart på kanoen. Slår knæet og taber padlen. Har glemt at tage knæbeskyttere på! Får hurtigt reservepadlen frem og kommer igennem og fanger den tabte paddel.

Færdig for i dag!

Fin lejr på hjørne af elven. Fisker lidt op og ned langs elven, men uden held. Det sidste bacon, rårørte tyttebær, mos, stegte løg og svampe. Kaffe og bål – godnat!

PS. I morgen kommer jeg til Norge.

PPS. Oppe og tisse 23.15, nordlys bag skyerne og rener løber forbi på modsatte bred.

Fredag 23.9.16

Husk hjelmen i dag.

Der er rener omkring teltet her til morgen. filmer. Sover længe og kommer først af sted 11.30.

Lavt vand og stille elv. Liner igennem lange passager. Krydser grænsehegnet til Norge. Mere lining og lidt fos padling.

Kommer til et stort vandfald. Munkelvfossen med et fald på ca. 20m. Bærer selvfølgelig rundt om. Så lidt mere padling og endnu en stor brølende fos. To lange og hårde bæringer. Jeg går i land på forkert side af floden den ene gang og kan ikke komme forbi. Må padle tilbage på den rigtige side og bære omkring fossen.

Derefter bugter elven sig af sted, fisk springer i vandoverfladen og der er stejle bjergsider omkring mig.

Tredje store fos og jeg slår lejr. Orker ikke ikke bål, brugt op. Mad, telt, tørresnor, sms. Sove!

I morgen hel dag med mere af det samme vil jeg tro.

Lørdag 24.9.16

Står op og laver havregrød med tørrede æblestykker, rosiner og nødder. Starter dagen med at bære forbi fossen.

Dagen byder på 4 skrappe overbæringer. Her er stejlt og mudret.

Jeg får osse padlet en del fos og jeg er meget opmærksom på at sikre mig en sikker rute igennem. Jeg får brugt færgeteknik og finder ind i bagvandene. Succes!

Jeg knokler på i 6 timer og kommer så til et stort mudderskred med træer i vandet – en helt klassisk ‘strainer’. Stopper og slår lejr på modsatte bred lidt væk.

I aften spiser jeg den sidste torskerogn og så er det slut med de medbragte proteiner.

Kom forbi en mærkelig lejr i dag. Små hjemmebyggede hytter lavet af presseninger og gamle vinduer fra campingvogne.

Søndag 25.9.16

Regnfuld nat, lidt søvnløs. Den sædvanlige morgen rutine, laver havregrød på trangia, pakker sammen og starter på elven. I dag skal jeg dog først bære forbi mudderskredet.

Padler igennem et par fosser. Starter med at gå op på bredden for at læse ruten igennem og teknikken sidder der endnu. Elven bugter sig fint derudaf, fiskene springer og solen lyser.

Der er en del elvebåde ude. Ved turens afslutning kommer jeg til at møde en mand der fortæller at elgjagten netop er startet på denne dag. Det må osse være derfor jeg hørte stemmer i nat, på vej ud til en jagtlejr.

Den afsluttende fos ud til fjorden skal jeg lige samle mod til…men padler den! Laver en fejl til sidst så jeg må ud og skubbe fri.

Vel ankommet ved udmundingen til Munkefjorden pakker jeg sammen. Helene har tilbudt at komme og hente mig så jeg sender hende en sms.

Efter et par timer kommer hun og jeg har pakket alt ned så det kan være bag i hendes bil. Jeg har lejet hendes airbnb lejlighed til at hvile før næste del af turen hjem.

Sari og Marja har inviteret mig til at blive i Ivalo og fortælle om turen. Jeg skal jo tilbage efter cykel og trailer, der har fået lov at stå i deres skur mens jeg padlede.

I morgen skal jeg lige se Kirkenes før jeg kører og måske stopper jeg ved den lappeshop på vejen til Ivalo. Og så kan jeg køre tidligt mod sverige og hjem.

Mandag 26.9.16

Kort rundtur i Kirkenes. Ned til havnen og se ud over havet. En tur på gågaden. Kirkenes er mest en mine- og industriby. Og en del fiskeri.

Kører til Ivalo.

Tirsdag 27.9.16

Dejligt at komme tilbage til Ivalo og huset i skoven. Jeg låner det lille anneks og viser billeder og fortæller om turen.

Så går det hjemad

Onsdag 28.9.16

Hjemturen går ok i starten. Kører og holder ind for at sove, kører videre.

Stopper i Norrköping for at undersøge min slægtshistorie, men er lidt for træt. Kommer til at glemme mit VISA-kort i en P-automat og det er væk da jeg opdager det. Får ringet og spærret det.

Nu har jeg så 180 SEK, en næsten tom tank og 10L diesel i en reservebeholder.

Jeg når akkurat hjem. Heldigvis når det spærrede VISA kort ikke at spærre brobizzen’s betalingsaftale og brændstoffet i beholderen plus en sjat for de 180 SEK var lige nok.